Blog wydawcy

Dlaczego kalkulacja wydania książki czy druku ma termin ważności

Przy wycenie wydania książki, ale także przy wycenach innych produktów, np. okien, rolet, kuchni na wymiar, widnieje informacja, że oferta jest ważna x dni. Często nie zwracamy uwagi na taką informację i gdy po kilku tygodniach czy miesiącach chcemy zamówić dany produkt czy usługę, jesteśmy zaskoczeni, że przedstawiona nam wycena jest już nieaktualna. Dlaczego tak się dzieje?

Autorzy pytający o wycenę książki po jej otrzymaniu czasem odpowiadają, że odezwą się za jakiś czas. Niekiedy robią to po kilku miesiącach, a zdarza się, że i po roku. Wówczas często dziwią się, że kalkulacja wydania książki jest już nieaktualna i ceny wzrosły. Jak to możliwe?

Daje się to odczuć zwłaszcza w tym roku, gdy na każdym kroku odczuwamy wzrastającą inflację, a w związku z tym wzrost cen niemal każdego produktu, zaś przedsiębiorcom dodatkowo daje się we znaki polski ład.

Przyjrzyjmy się wycenie wydania książki. Co się na nią składa?

W szanujących się wydawnictwach absolutnym minimum będą:

  • korekta – sprawdzenie tekstu pod kątem błędów ortograficznych, interpunkcyjnych, gramatycznych;
  • skład i opracowanie graficzne środka książki;
  • zaprojektowanie okładki;
  • przygotowanie książki do druku i zapis e-booka (zazwyczaj PDF, mobi, pub);
  • druk książki;
  • wprowadzenie książki do sprzedaży.

W lepszych wydawnictwach możemy liczyć na takie usługi, jak:

  • redakcja tekstu – sprawdzenie składni tekstu, opracowanie pod względem merytorycznym i logicznym, wyeliminowanie powtórzeń, ujednolicenie zapisów liczb, skrótów itd., poprawny zapis dialogów i myśli bohaterów;
  • przygotowanie ilustracji do książki i na okładkę przez artystę plastyka;
  • napisanie blurbu, czyli profesjonalnego tekstu na tył okładki;
  • marketing książki – tradycyjny oraz internetowy.

Każdą z powyższych czynności wykonują ludzie – specjaliści w danej dziedzinie. Na ich wynagrodzenie również ma wpływ inflacja czy obowiązujące prawo pracy i podatkowe.

Jest jednak jeszcze jedna składowa książki, na którą wydawca kompletnie nie ma wpływu: papier. A ceny papieru szaleją. Kalkulacja samego druku wykonana miesiąc temu, w zależności od różnych parametrów (rodzaj i grubość papieru, liczba stron książki) wzrasta obecnie nawet pięciokrotnie. Jak kiedyś drukarnie dawały wydawnictwom gwarancję cenową na 14 dni, tak teraz kalkulacja wykonywana jest na dany dzień… Na ceny papieru ma wpływ wspomniana już inflacja, wzrost cen energii i drewna oraz zmiany w handlu drewnem.  Poza tym papieru zaczyna brakować w hurtowniach (co wynika z ograniczeń importu z Azji – głównego dostawcy papieru do Europy).

Zatem drogi Autorze, jeśli zamierzasz wydać własną książkę na swoich warunkach, a zorientowałeś się już w kosztach, zrób to jak najszybciej – oczywiście u wybranego, sprawdzonego, dobrego wydawcy. Bo taniej nie będzie. W dodatku papieru może zwyczajnie zabraknąć.

Podziel się artykułem

Korzystając z tej strony, akceptujesz politykę prywatności i wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Dowiedz się więcej

Ciasteczka używane na tej stronie są konieczne do jej prawidłowego działania. Aby dowiedzieć się więcej o sposobie działania serwisu, polityce ochrony danych użytkowników oraz o ciasteczkach (cookies) na tej stronie, zapoznaj się z dokumentem: Polityka prywatności.

Zamknij